مکتبستان مکتبستان مکتبستان مکتبستان چگونه بهتر ياد بگيريم
چگونه بهتر ياد بگيريم
پنج شنبه 18 دی 1393 ساعت 19:20 | بازدید : 597 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

 لغت تجربه نشان مي دهد که براي ايجاد يادگيري تمرين و تکرار ضروري است و واژه فرايند به دنباله‌اي از تغييرات رخ‌دهنده در ويژگي‌هاي فرد يا  شيء گفته مي‌شود. بنابراين براي ايجاد يک يادگيري موثر بايد در دامنه اي از زمان و همراه با تکرار، موضوع يادگيري را ثبات بخشيم .

 

در اين ميان براي آنکه بتوانيم از زمان يادگيري به صورت بهينه استفاده کنيم لازم است تا در هنگام مطالعه فعال باشيم. ادا کردن کلمات و موضوعات با صداي بلند و توجه به طرز قرار گرفتن بدن مي تواند تمرکز و دريافت اطلاعات را افزايش دهد.  به اين منظور لازم است از لم دادن و يا خوابيدن خودداري کنيد چرا که شرايط فيزيکي مي تواند بر احساس و عملکرد افراد موثر باشد.

از ديگر روش هاي سودمند مي توان به طرح هاي شبکه اي اشاره نمود . شما پس از فراگيري و درک مطلب با ارتباط دادن کليد واژه هاي هر بحث به صورت شاخه اي در واقع  کل مطلب را در چند شاخه و زير شاخه دسته بندي و خلاصه مي کنيد.  با ديدن کليد واژه ها ميتوانيد با بازيابي بحث مربوطه کل مطلب را در ذهن ياداوري نماييد.

 

روش مفيد ديگري که مي تواند روند يادگيري را تسريع نمايد اين است که نکات مهم را به صورت واژه هاي کليدي با خط کشيدن زير آنها برجسته نماييم. همچنين حاشيه نويسي پس از مطالعه درس مي تواند با انتقال مطالب به خاطر سپرده شده روي کاغذ ثبات انها را در ذهن گسترده تر سازد . در اين روش ابتدا مطالب را بخوانيد و درک کنيد و سپس بر روي کاغذ بياوريد.ضمن آنکه در هنگام مرور پيش از امتحان نيز مي توانيد از آنها استفاده نماييد.

پس از فراگيري و درک مطلب با ارتباط دادن کليد واژه هاي هر بحث به صورت شاخه اي در واقع  کل مطلب را در چند شاخه و زير شاخه دسته بندي و خلاصه کنيد. 


براي يادگيري دروس  و به خاطر سپاري آن در حافظه بلند مدت و پايداري مطالب ، مطالعه بدون مرور بعدي تقريبا امکان پذير نيست. البته قصد نداريم  بگوييم بازدهي به صفر ميرسد اما خدمت شما عرض مي کنيم که مرور مطالب و البته استفاده از روش هاي يادگيري فعال مي تواند تا 60 - 70 درصد پايداري و به خاطر سپاري را افزايش دهد . بنابراين براي مطالعه بهتر هم مرور لازم  است و هم به کار بردن روش هاي يادگيري بهينه.

 

با بهره گيري از اصول يادگيري بهينه مي توانيد کيفيت مطالعه را افزايش دهيد. در سطور زير بخشي از اين راهکارها را خدمت شما ارائه مي دهيم.

1/ مطلب تازه را با مطالب ياد گرفته شده قبلي مرتبط کنيد. به اين صورت يادگيري به صورت معنادار شکل خواهد گرفت و ديرتر فراموش مي شود.

2/ مطلب يادگيري را به صورت سه رمز ديداري, شنيداري و معنايي درآوريد. يعني به صورت تصوير در ذهن, تکرار با لفظ, ارتباط معنايي با محرک هاي ديگر درآوريد. پژوهش ها نشان داده رمز شنيداري يعني مرور و تمرين و تکرار ذهني مطالب از رمزهاي ديگر غالب تر است.

3/ تقطيع عبارت است از دسته بندي اطلاعات به واحدها يا قطعه هاي کمتر. مثلا اگر قرار است مجموعه اعداد زير را به حافظه بسپاريد : 3789645 اگر اعداد را به صورت دوتايي و يا سه تايي و با ايجاد ارتباط معنايي حفظ کنيد راحت تر خواهد بود تا زماني که هر عدد را به صورت مستقل از حفظ نماييد.

4/ تکرار اطلاعات و مطالب سبب انتقال آنها به حافظه بلند مدت است. البته تکرار بهمراه ارتباط دادن با مطالب قبلي.

5/ استفاده از واسطه ها: مثلاً براي به خاطر آوردن دو کلمه شانه- ليوان, از واسطه ذهني "شانه در ليوان است" استفاده کنيد.برقراري ارتباط ذهني بين مطالب باعث ايجاد تصوير ذهني و مواد کلامي و استفاده از هردو نيمکره مي گردد که يادگيري را آسان تر مي کند.

براي يادگيري دروس  و به خاطر سپاري آن در حافظه بلند مدت و پايداري مطالب ، مطالعه بدون مرور بعدي تقريبا امکان پذير نيست.

6/ يادگيري به صورت سلسله مراتبي از ساده به دشوار.

7/ سازمان دادن مطالب. تنظيم و ترسيم مطالب به صورت درختي.

8/  تداعي مطالب قابل يادگيري با مکان يا وسائل خاص. مثلا اگر ميخواهيد تعدادي از خرده وسايل مکانيکي را به ياد بسپاريد کافيست يک وسيله را که داراي چنين جزئياتي است در نظر داشته باشيد . با تداعي اين وسيله جزئيات آن به خاطر خواهد آمد.

9/ روش کلمه کليد براي آموزش زبان خارجه: پيدا کردن کلمه اي در زبان مادري که از لحاظ تلفظ با کلمه اي که مي خواهيد ياد بگيريد شبيه باشد. سپس ايجاد يک تصوير ذهني که کلمه بيگانه را با کلمه زبان مادري ارتباط دهد. مثل کلمه بيگانه Carta که کلمه کارت تداعي مي شود. سپس Carta که به معني نامه است را با کارت ارتباط دهيد (يعني ارتباط معنايي و ذهني بين کارت و نامه). از اين پس با شنيدن کلمه Carta اين ارتباط در ذهن مجسم مي شود. و شما با آساني معناي آن را به خاطر مي آوريد. 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 307
بازدید کل : 143538
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 235
تعداد آنلاین : 1


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

این سایت را حمایت می کنم
.تبادل لینک اتوماتیک گوگل خان.



کد پیغام خوش آمدگویی


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 58
:: کل نظرات : 235

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 30

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 33
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 33
:: بازدید ماه : 307
:: بازدید سال : 809
:: بازدید کلی : 143538