مکتبستان مکتبستان مکتبستان مکتبستان چگونه اضطراب و نگراني خود را كنترل كنيم؟
چگونه اضطراب و نگراني خود را كنترل كنيم؟
شنبه 13 دی 1393 ساعت 1:39 | بازدید : 238 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

استرس در زندگي روزمره، امري عادي است و گاه مي‌‌تواند نتايج مثبتي داشته باشد؛ اما هنگامي كه جنبه مرضي پيدا كند و بصورت نگراني و اضطراب دائم درآيد و افكار و اعمال انسان را تحت تأثير قرار دهد، مي‌‌تواند خطرناك باشد. ميزان اضطراب در افراد گوناگون، متفاوت است. ممكن است موقعيتي كه براي فردي بسيار نگران كننده است براي ديگري اصلا استرس زا نباشد و بالعكس. مثال بارز اين مسأله، سخنراني در ميان جمع است كه در برخي افراد نگراني زيادي ايجاد مي‌‌كند، در صورتي كه براي برخي ديگر امري بسيار عادي تلقي مي‌‌شود. بنابراين بهترين راه براي غلبه بر استرس پيدا كردن راه حل و تكنيكي متناسب با شخصيت فرد مي‌‌باشد.

 

 

 

عوامل استرس زا


براي اينكه بر اضطراب خود غلبه كنيد، بايد تشخيص دهيد كه چه زماني و چرا دچار نگراني مي‌‌شويد. اكثر ما فكر مي‌‌كنيم كه اضطراب نتيجه عوامل خارجي است، اما بايد بدانيم كه عامل اضطراب در خود ما وجود دارد و واكنش و نگرش ما به موقعيت‌ها و مسائل است كه اضطراب را به وجود مي‌‌آورد. اگر شما يك دانش آموز هستيد، ممكن است حضور در كلاس، كنفرانس دادن، صحبت با معلمان، برقراري ارتباط با ديگر دانش آموزان، امتحان و بسياري مسائل ديگر در شما ايجاد اضطراب كند. البته اين يك امر عادي است، اما شما بايد سعي كنيد عوامل و موقعيت هاي استرس زا را به خوبي تشخيص دهيد تا بتوانيد بر اضطراب بي مورد خود غلبه كنيد.

غلبه بر اضطراب


راههاي زيادي براي غلبه بر اضطراب وجود دارد، اما شما بايد راهكار مناسبي را كه با شخصيت شما متناسب است، بيابيد و بكار ببريد. بخاطر داشته باشيد بعضي از اين مهارت‌ها نياز به تمرين مستمر دارند تا ثمر بخش شوند. درست مثل دوچرخه سواري و يا شنا كه نياز به تمرين مداوم دارند، اين مهارت نيز با تمرين مداوم، پرورش مي‌‌يابد و به زودي شما مي‌‌توانيد احساس نگراني خود را به راحتي كنترل كنيد.

1- نفس عميق بكشيد.


وقتي مضطرب هستيد، نمي توانيد به راحتي نفس بكشيد و اين مسأله به خودي خود توليد استرس مي‌‌كند. ممكن است حتي بدون آنكه متوجه باشيد نفس خود را در سينه حبس كنيد. ميزان اكسيژن در خون كاهش مي‌‌يابد و عضلات شما منقبض مي‌‌شوند. ممكن است احساس سردرد كنيد و يا نگراني شما افزايش يابد. بعد از اين هرگاه احساس نگراني كرديد، نفس عميق بكشيد، و چند ثانيه هوا را در ريه هاي خود نگه داريد. سپس به آرامي تا 10 بشماريد و هوا را آزاد كنيد.

2- براي انجام كارهاي خود برنامه ريزي كنيد.


يكي از عوامل استرس زا استفاده نادرست از زمان و نداشتن برنامه ريزي مناسب مي‌‌باشد. ليستي از وظايف روزانه خود تهيه كنيد و بر اساس درجه اهميت آنها را تنظيم كنيد. سعي كنيد كارهاي مهم تر را زودتر انجام دهيد. بعد از انجام هر كار، آن را از ليست برنامه خود خط بزنيد. صبح قبل از هر چيز كارهاي را انجام دهيد كه علاقه چنداني به آنها نداريد، اما مجبوريد انجام دهيد. به اين ترتيب، بقيه روز احساس نگراني كمتري خواهيد كرد.

3- با اطرافيان خود ارتباط برقرار كنيد.


سعي كنيد دوستان بيشتري پيدا كنيد. هرگاه احساس تنهايي و يا نگراني كرديد به ديدار يكي از دوستان خود برويد و با او صحبت كنيد.

4- به ذهن خود استراحت بدهيد.


تجسم يك منظره زيبا مي‌‌تواند ذهن شما را از يك موقعيت استرس زا دور كند. هر گاه فرصت كرديد، چشم هاي خود را ببنديد و مكاني آرام و زيبا را در ذهن خود مجسم كنيد. سعي كنيد تمام جزئيات آن مكان را احساس كنيد. ( نواي دلنشين، منظره زيبا، عطر دل انگيز و … ) همچنين مي‌‌توانيد با خواندن يك كتاب و يا گوش كردن به يك موسيقي آرام و دلنشين، اضطراب را از خود برانيد.

5- فعال باشيد.


فعاليت هاي بدني نقش مهمي در كاهش اضطراب دارد. شما با ورزش كردن و ساير فعاليت هاي بدني مي‌‌توانيد فشارهاي رواني ناشي از اضطراب را كاهش دهيد. سرگرمي مورد علاقه خود را پيدا كنيد و بطور منظم به انجام آن بپردازيد. ورزش، كارهاي هنري، رسيدگي به گل‌ها و باغچه و … در زمانيكه مضطرب هستيد مي‌‌تواند شما را آرام كند و انرژي بيشتري به شما بدهد. بخاطر داشته باشيد كه جسم و روح جدايي ناپذيرند.

 

6- مراقب سلامتي خود باشيد.


شرط داشتن جسم و روحي سالم، تغذيه مناسب و استراحت كافي مي‌‌باشد. بدن سالم و قوي براي غلبه بر استرس آمادگي بيشتري دارد. درست مثل يك ماشين كه بدون بنزين از حركت مي‌‌ايستد، بدن شما نيز بدون تغذيه مناسب و خواب كافي قدرت خود را از دست داده و به راحتي تسليم موقعيت هاي استرس زا مي‌‌شود. پس مراقب خواب و خوراك خود باشيد.

7- خنديدن را فراموش نكنيد.


خنده بهترين راه براي غلبه بر استرس مي‌‌باشد. گاه گاهي فيلمي كمدي نگاه كنيد و يا جمله طنزي بخوانيد تا حس شادي و نشاط در شما زنده شود.

8- خوش بين باشيد.


وقتي كه مضطرب هستيد اغلب به همه چيز با ديد منفي نگاه مي‌‌كنيد. برخي افراد به اين مسئله عادت كرده اند و در واقع هميشه نيمه خالي ليوان را مي‌‌بينند. اگر شما جزو اين دسته افراد هستيد، سعي كنيد اين عادت را ترك كنيد. به نقاط روشن و زيباي زندگي فكر كنيد و خوش بين باشيد. بعد از اين به دنبال نكات مثبت يك مسأله باشيد نه نكات منفي. خنده يك كودك، ديدن يك دوست قديمي، آواز يك پرنده، طلوع خورشيد، سلامتي، شادابي، جواني و.... نمونه هايي از نكات مثبت و روشن زندگي مي‌‌باشند. ممكن است اين نكات بسيار ساده و ناچيز به نظر آيند، اما به تدريج همين نكات ناچيز مي‌‌توانند ديد شما را نسبت به زندگي تغيير دهند و از اضطراب شمابكاهند.

9- به خدا توكل كنيد.


آخرين و مهمترين نكته آنكه در همه حال به خدا توكل كنيد و از او ياري بخواهيد تا همواره در آرامش به سر ببريد.

 




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 50
بازدید ماه : 324
بازدید کل : 143555
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 235
تعداد آنلاین : 1


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

این سایت را حمایت می کنم
.تبادل لینک اتوماتیک گوگل خان.



کد پیغام خوش آمدگویی


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 58
:: کل نظرات : 235

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 30

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 50
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 50
:: بازدید ماه : 324
:: بازدید سال : 826
:: بازدید کلی : 143555