مکتبستان مکتبستان مکتبستان مکتبستان هر آنچه درباره کنکور باید بدانید (درصد سال های قبل ، شیوه مطالعه و ...)
هر آنچه درباره کنکور باید بدانید (درصد سال های قبل ، شیوه مطالعه و ...)
جمعه 12 دی 1393 ساعت 2:40 | بازدید : 316 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 چگونه فیزیک و شیمی و زیست بخوانیم

 

فیزیک:

درس فیزیک برای رشته ی ریاضی ، مباحث بسیار گسترده و مهمی را شامل می شود و در بالا و پایین شدن تراز خیلی موثر است .
مواردی که باید در یادگیری این درس در نظر گرفته شود ، به قرار زیر است :

1- بهتر است فیزیک را از همان اول دبیرستان کم کم و پله پله سر کلاس خوب یاد بگیریم، زیرا که فیزیک مانندریاضی، درسی زنجیروار است و وقتی سنگ بنای یک مبحث را بد بگذارید، روی فهمیدن و یادگیری خیلی از موارد دیگر تاثیرجبران ناپذیری می گذارد(قابل توجه بچه های سال اول یا دوم که می خواهند از الان خود را برای کنکور آماده کنند)

2- کتب درسی بسیار مهمند ، و این در حالی است که 99درصد دانش آموزان ریاضی و فیزیک را فقط از روی جزوه و کتابهای کمک آموزشی می خوانند .

3- برای شروع، از کتاب درسی شروع کنید :

·  تمام متن کتاب را خط به خط بخوانید .

·  مثالهای داخل متن را بدون نگاه کردن به حل آنها حل کنید ، سپس حل خود را با حل کتاب مقایسه کنید .

·  تمرینهای کتاب را دانه به دانه بدون نگاه کردن به حل المسائل حل کرده ، سپس اشکالات خود را از معلمین ، همکلاسیها ویا ... بپرسید ، در غیر این صورت به دفترحل تمرین یا حل المسایل مراجعه کنید .

·فرمولها از روی تعاریف کمیت ها نوشته می شوند بنابر این حل مسئله فیزیک بدون یادگیری مطلب آن تقریبا غیر ممکن است بعلاوه با دانستن تعریف کمیت نوشتن فرمول صرفا نمادگذاری خواهد بود(مثلا چگالی سطحی : بار الکتریکی (q) موجود در واحد سطح خارجی رسانا (  A ) یعنی  q/A )

·  وقتی مطلب را از روی کتاب خواندید و مثالها و تمرینها را حل کردید ، باید آنقدر از آن مبحث تست بزنید تا فرمولها و راه حلها به همراه کاربردشان ملکه ی ذهنتان شوند.

·  برای دوره و تمرین تست زدن ، از تستهای کنکورهای گذشته استفاده کنید .

مثال : شما مبحث پتانسل الکتریکی را کامل از کتاب خوانده اید ، حدود 50 تست از این مبحث را انتخاب می کنید ، 25 تست اول را بدون گرفتن زمان ونگاه کردن به پاسخهای تشریحی حل کنید ، یعنی دقیقا" ذهن خود را درگیر سوالات نمایید و راه حلهای مختلف را برای رسیدن به پاسخ  درست ، امتحان کنید ، بعد از تمام شدن این 25 سوال به پاسخ تشریحی مراجعه کنید و پاسخهای خود را مقایسه کنید .

مهم: کنار هر کدام از سوالات که نتوانسته بودید هیچ راه حلی برای آنها ارائه دهید علامت منفی و کنار سوالاتی که کامل حل کردید ولی به پاسخ غلط رسیدید علامت ضربدر و کنار سوالاتی که نصف راه حل را رفته اید ولی بالاخره هیچ کدام از گزینه هارا درنیاوردید ، علامت مثبت بگذارید و دست آخر ، کنار سوالاتی که با راه حل درست به پاسخ درست رسیده اید ، هیچ علامتی نگذارید.

خوب این کار به چه دردی می خورد ؟
به درد دوره کردن مفید و سریع ، یعنی در دور دوم که شما خواستید این تستها را دوباره بزنید ، (حداقل بعد از دو هفته )به حل تستهای علامتدار می پردازید و هر کدام را که توانستید حل کنید ، علامت کنارش را پاک می کنید .
وقتی می توانید بگویید که من به کل این 25 تست با نکاتش مسلط شده ام ، که هیچ علامتی کنار  هیچ تستی باقی نماند .

با این روش خواندن و تست زدن، نه نیازی به حفظ کردن فرمولها و نه نیازی به حفظ کردن نکات تستها خواهید داشت، و نه احساس می کنید آن تستها و نکاتشان را پس از مدتی فراموش کرده اید .

هشدار:
درس فیزیک برای رشته های تجربی هم بسیار مهم و نمره آور است ، در حالی که خیلی از بچه های تجربی کل درس فیزیک و یا بخش عظیمی از آن را کنار می گزارند، یعنی اصلا" به سراغ ریاضی نمی روند. 

توجه:
 فقط شما باید به متن کتب فیزیک و تعریفها و مثالها هم کاملا" توجه کنید، مثالهای داخل متن و تمرینهای آخر هر فصل همیشه عینا" و یا با کوچکترین تغییری صورت تستهای کنکور بوده اند .

واین در حالی است که 99% بچه ها اصلا" توجهی به کتاب درسی فیزیک ندارند و وقت گذاشتن روی حل تشریحی مثالها وتمرینها را اتلاف وقت می دانند .
لذا آمار سازمان سنجش در کنکور 84 نشان می دهد که فقط 3% از کل بچه ها به چند سوال مفهومی – تعریفی فیزیک که مستقیما" از متن کتاب طرح شده بود ، پاسخ صحیح داده اند .

توصیه:
البته در مورد دروس ریاضی و فیزیک ، اینکه شما درس را سرکلاس خوب گوش دهید و بفهمید هم مهم است ، یعنی فکر نکنید که اگر درس را سر کلاس نفهمیدم ، بعدا" خودم می خوانم، یاد می گیرم . قبل از کلاس درسی را که قرار است داده شود را روزنامه وار بخوانید تا پیش زمینه ی ذهنتان آماده ی دریافت باشد ، و در هنگام توضیح مبحث آمادگی پرسیدن اشکالات و فهمیدن کامل درس را داشته باشد.

بچه ها !!
اینقدر دنبال فرمولهای طلایی و نکات نقره ای وراه حلهای کوتاه و کتاب تستهای معجزه آسا نباشید ، بلکه کتاب درسیتان را خوب مطالعه کنید.!!!!!!!!!!

 شیمی

از کتاب های جدید درس شیمی در کنکور سراسری سال های 84 تا 88 سؤال طرح شده و سطح کلی سؤال ها به تدریج رو به سخت تر شدن رفته است. به طوری که می توان سطح سؤال های سال 84 و 85 را ساده و سال 86 را متوسط و سال 87و88 را متوسط رو به مشکل و اندکی مفهومی تر ارزیابی کرد.  در سؤال های سال 85 و 86 تعداد 6 تا 7 سؤال از شکل ها و نمودارهای کتاب درسی طراحی شده است. در سوال های سال 87 نیز این روند ادامه داشته و چهار سوال ریاضی و 6 سوال رشته تجربی از این دسته است. طرح این سؤال ها توجه هر چه بیشتر به شکل ها و مفاهیم موجود در آن ها را می طلبد. گاهی در این گونه سؤال ها یکی از اجزاء شکل حذف شده و مورد سؤال واقع می شود. در سال 86 و 87 و تعداد 6 تا 7 سؤال بصورت نقطه چین و جای خالی طرح شده است.در سال 88 تعداد مسئله ها خیلی نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است که نیازمند تنظیم وقت صحیح جهت حل آنها می باشد.
در این گونه سؤال ها اکثراً مفاهیم و جملات متن کتاب درسی مورد سؤال واقع می شود. طرح این گونه سؤالات به معنای آن است که مطالعه خط به خط و متن کتاب های درسی بر مطالعه جزوات دیگر اولویت دارد. مطالبی که در حاشیه متن صفحه کتاب مطرح می شوند هم مثل مطالب متن درس ها اهمیت دارند و از تمامی آن ها سؤال طرح می شود. برخی مطالب مهم درسی در قالب تیترهایی"هم چون دانشمندان" و یا در قالب "فکر کنیدها" بصورت طرح سؤال تدریس شده اند. تمامی پرسش های مطرح شده در کتاب، جزو اولین سؤال هایی است که در کنکورهای 84 تا 87 از آن ها سؤال مطرح شده است.
مطالب "بیشتر بدانید" را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. برخی از آن ها کاملاً مکمل درس می باشند. مثل نظریه اسید و باز لوویس در صفحه 55 یا نحوه عملکرد شناساگرها در صفحه 64 که مانند مطالب متن کتاب برای درک مفاهیم به آن ها نیاز داریم. برخی دیگر مطالب کاملاً حاشیه ای هستند که به تکمیل معلومات عمومی و مطالب جالب توجه علمی می پردازند. مثل بیشتر بدانید صفحه 62 در مورد عملکرد اسید معده ، مطالعه این بیشتر بدانیدها برای کنکور اهمیت کمتری دارد و به خاطر سپردن جزئیات آن ها اولویت ندارد.
مجموعه تست های کنکورهای سراسری و آزاد که مربوط به قبل از سال 1384 می شوند و از کتاب های جدید طرح نشده اند باید توسط اساتید خبره گزینش و بسیاری از آن ها که مربوط به مطالب حذف شده است تغییر و ویراستاری شوند.در برخی از کتاب های کمک درسی که شامل این مجموعه سؤال ها است این گزینش بدرستی انجام نشده است و دانش آموزان در هنگام بررسی این تست های قدیمی باید متوجه این موضوع باشند.
برخی از تست ها جنبه محاسباتی دارند و شامل اعداد اعشاری می شوند که قابل ساده کردن نبوده جزو محاسبات وقت گیر محسوب می شوند. با توجه به ممنوع بودن استفاده از ماشین حساب به نظر برخی دانش آموزان حل این گونه تست ها وقت زیادی می برد و ضرورت ندارد، در حالیکه در عمل وقت مناسبی را می گیرند و بر خلاف تست های مفهومی و شبهه دار حتماً به جواب درست می رسند. زمان گذاشتن و حل این تست ها کاملاً توصیه می شود.
خلاصه برداری از مطالب حفظی مخصوصاً در مورد فصل هایی مثل فصل 1 و2 سال دوم به صورت فلش کارت یا فیش جعبه لایتنر در به خاطر سپردن آن ها بسیار مؤثر است وکاملاً توصیه می شود

زیست شناسی

کتاب زیست‌شناسی را گذاشته‌ای جلوی خودت و داری به امتحان پایان ترم یا به کنکور و یا به المپیاد فکر می‌کنی! با خودت می‌گویی: "چه کنم با این حجم زیاد..؟؟!! چگونه این همه مطلب را حفظ کنم...؟؟!!" آیا به‌راستی زیست‌شناسی یعنی حفظ کردن؟ به‌نظر من که این‌طور نیست! هرچند که باور خیلی‌ها این است که زیست‌شناسی مساوی است با حفظ کردن مقدار زیادی مطلب؛ من معتقدم که هیچ‌کس زیست‌شناسی را یاد نمی‌گیرد مگر این‌که فکر کند و تجزیه و تحلیل کند. اما چگونه زیست‌شناسی را مطالعه کنیم که بیش‌ترین لذت را ببریم و آن را اصولی درک کنیم؟ در هر یک از بخش‌های زیر یک کلید طلایی برای مطالعه‌ی زیست‌شناسی را برای شما تشریح خواهیم کرد.

خواندن ممنوع! مطالعه کن!

بله..!! این دو تا با هم فرق دارند! خواندن به این می‌گویند که فقط کلمات را پشت سرهم بخوانی و رد شوی. در "خواندن" شما فقط یک ماشین گویا هستید که کلمه‌ها را می‌خواند و معنی آن را نمی‌فهمد. اما "مطالعه" کردن بسیار فرق دارد! مطالعه کردن فرایندی فعال است که شما با خواندن هر جمله به‌معنای آن فکر می‌کنید، ارتباط آن را با جملات قبلی درک می‌کنید و جملات بعدی را پیش‌بینی می‌کنید. در این فرایند شما هدف شما تمام کردن هرجه زودتر کتاب نیست؛ بلکه هدف شما یادگیری هر چه بهتر تک‌تک مطالب است.

در یک مطالعه‌ی فعال شما بین عبارات و جمله‌هایی که می‌خوانید مکث می‌کنید و لحظاتی به آن‌چه خوانده‌اید فکر می‌کنید. حتی ممکن است گاهی برای تجزیه و تحلیل بهتر آن‌چه که خوانده‌اید از کاغذ و مداد و کشیدن شکل و جدول و درخت استفاده کنید. در این روش شما هیچ پاراگرافی را یاد نگرفته رها نمی‌کنید و تا آن پاراگراف را کامل یاد نگرفته‌اید سراغ پاراگراف بعدی نمی‌روید

خلاصه برمی‌دارم، پس هستم!

در مورد فایده‌های خلاصه‌برداری هنگام مطالعه بارها و بارها شنیده‌ایم. اما آیا تا به‌حال یک خلاصه‌برداری صحیح انجام داده‌اید؟ در مورد شیوه‌ی خلاصه‌برداری نظرات مختلفی وجود دارد اما نکات مشترکی بین تمام آ‌نها وجود داردد:

1) برای هر درس یک دفترچه یا قسمت مشخصی از یک دفتر را اختصاص دهید.

2) برای خلاصه‌نویسی از هنر خود استفاده کنید! از مدادها یا خودکارهای رنگی استفاده کنید و برای خلاصه‌های خود شکل بکشید. رنگ‌ها و شکل‌ها به یادگیری کمک می‌کنند؛ مخصوصا این‌که اثر هنری خودتان باشد!

3) خلاصه‌برداری باید خلاصه باشد! اگر قرار باشد تمام مطلب را بازنویسی کنید دیگر اسمش خلاصه نمی‌شود! پس تنها نکاتی را به‌عنوان خلاصه یادداشت کنید که فهم آنها مشکل است یا زود از ذهن پاک می‌شوند و یا برای شما خیلی ناشناخته هستند.

4) خلاصه‌برداری وقتی معنا پیدا می‌کند که شما اول مطلب را فهمیده باشید. پس اول یادگیری بعد خلاصه‌برداری.

5) در خلاصه‌برداری لازم نیست از زبان خود کتاب استفاده کنید. شما می‌توانید با زبان و کلمات خودتان و حتی با زیان طنز مطالب را بنویسید. این‌طوری موقع مرور کردن یادداشت‌های‌اتان لذت بیش‌تری خواهید برد.

و اما از خواص و فایده‌های خلاصه‌برداری هرچه بگوییم کم گفته‌ایم! بهترین استفاده از خلاصه‌برداری‌ها وقتی است که شما می‌خواهید در زمانی کوتاه، کل یک کتاب را مرور کنید (مثل شب امتحان یا یک هفته مانده به کنکور یا المپیاد). بنابراین با وجود این‌که خلاصه‌برداری سرعت مطالعه‌ی شما را کم می‌کند، اما فایده‌ای که بعدها از آن می‌برید بسیار بیش‌تر از این حرف‌هاست.

از خودت سؤال بپرس

 یکی از بهترین شیوه‌های درک کامل مطلب این است: "وقتی که مطلبی را می‌خوانید برای خودتان سؤال طرح کنید". می‌توانید این سؤال‌ها را در ذهن خود بپرسید یا این‌که آن را روی کاغذ بنویسید. و صد البته ای‌نکه باید برای سؤال‌های خود جواب‌هایی را هم آماده کنید. 
گاهی این جواب‌ها در خود متنی است که شما مطالعه می‌کنید، گاهی هم جواب آن را باید در منابع دیگری جستجو کنید. 
به هر حال شیوه‌ی طرح سؤال ضمن این‌که به درک بهتر مطلب کمک می‌کند شما را برای هر امتحان و کنکور و آزمونی نیز آماده می‌کند.

طبیعت؛ مرور زیست‌شناسی

چه جایی بهتر از طبیعت برای مرور زیست‌شناسی می‌شناسید؟ تمام آن‌چیزی که در کتاب‌های زیست‌شناسی می‌خوانید را می‌توانید با نگاه کردن به طبیعت دور و بر خود مرور کنید. باور کنید خیلی ساده است! یک زیست‌شناس وقتی به یک درخت نگاه می‌کند تنها ظاهر بیرونی آن را نمی‌بیند بلکه تمام آوندهای چوبی و آبکش، تمام سلول‌های مزانشیم، دیواره سلولزی، اجزای درون سلول و ... آن را می‌بیند یا وقتی که یک حشره کوچک را می‌بیند به فکر کشتن آن نیست بلکه در ذهن خود طبقه‌بندی آن را مرور می‌کند ... جانوران، بی‌مهره‌گان، ... حشرات... 
توصیه‌ی من این است: طبیعت را دوست بدارید و دیدن آن زیست‌شناسی را مرور کنید!

شکل‌ها و جدول‌ها را جدی بگیر!

کتاب‌های زیست‌شناسی معمولا پر از شکل و عکس و جدول و نمودار هستند. این شکل‌ها درنگاه اول بی‌استفاده و حوصله سربر به‌نظر می‌رسند! اما این‌ها در فهمیدن مطلب بسیار بسیار مهم هستند. حتی مهم‌تر از خود متن! پس بیش‌ترین وقت را روی این‌ها بگذارید و هر وقت هم که می‌خواهید خلاصه‌های‌اتان را مرور کنید، عکس‌ها و جدول‌ها را بدون هیچ اختصاری مرور کنید!

دوستان خوب را دریاب!

هر چند که معمولا بهترین شیوه‌ی مطالعه تنها مطالعه کردن است اما برای مرور و بحث در مورد مطالب زیست‌شناسی بهتر است از دوستان خوب و درس خوان خود استفاده کنید. شما می‌توانید جلساتی را برای بحث در مورد هر مبحث اختصاص دهید و با دوستان خود مشغول گفتگو شوید. در این روش نه‌تنها درس‌های خود را مرور می‌کنید بلکه به برخی از اشتباهات خود نیز پی می‌برید

عوامل موثر در تست زدن

قطعاً هر کدام از شما در طول زندگی با نوعی آزمون روبرو شده اید می‌دانید که هر آزمونی چه به صورت کتبی، شفاهی و یا عملی، از سؤالات مختلفی تشکیل شده است. در هر آزمون پاسخی که داوطلب به سؤالات می‌دهد، باید با توجه به نوع سؤالات مطرح شده باشد.

در یک آزمون ممکن است نوع سؤالات به صورت انتخاب کردن باشد و شرکت کننده مجبور باشد که پاسخ صحیح را از بین جواب های داده شده به سؤالات انتخاب کند و یا مجبور باشد به سؤال هایی که به آنها سؤالات جواب دادنی می‌گویند، پاسخ دهد. در آزمون سراسری معمولاً سؤالات به صورت انتخاب کردنی است؛ یعنی یک سؤال با چهار گزینه همراه است و داوطلب باید پس از خواندن سؤال یکی از چهار گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب و در فرم مخصوص پاسخنامه در خانه مربوط سیاه کند. به همین دلیل برای موفقیت در آزمون سراسری اهمیت دارد که علاوه بر مطالعه دقیق مطالب درسی، آشنایی با نوع سؤال های تستی را نیز بیاموزیم. مسلماً داوطلبانی که تست تمرین کرده و با شیوه پاسخ به سؤال های تستی آشنایی داشته باشند، در آزمون نسبت به افرادی که هیچ گونه آشنایی با این گونه سؤالات نداشته باشند، بهتر عمل می‌کنند.البته گاهی تعدادی از داوطلبان به جای مطالعه همزمان با تست فقط تلاش در کسب مهارت در تست زدن کرده و تمام زمان خود را صرف تمرین تست می‌کنند. این دسته از داوطلبان فقط شکل ظاهری سؤال‌ها و پاسخ‌ها را حفظ می‌کنند؛ بدون اینکه تلاشی برای فهمیدن داشته باشند و قطعاً در کنکور دچار مشکل می‌شوند. دلیل این مسأله آن است که ممکن است نحوه سؤال و جواب در کنکور، متفاوت از آن چیزی باشد که داوطلب قبلاً تمرین کرده است. برای اینکه داوطلب درکنکور موفق عمل کند، باید تمرین تست زنی را در سه مرحله انجام دهد.

مرحله اول باید همزمان با درس خواندن باشد؛ یعنی بعد از خواندن هر بخش، می‌بایست تست همان بخش را تمرین کرد.
در مرحله دوم باید بعد از مطالعه کل کتاب، تمام تست های آن کتاب را تمرین کرد.
مرحله سوم بعد از عید نوروز است؛ یعنی زمانی که کل دروس تمام شده است. در این مرحله باید تست های همه دروس تمرین شود. تمرین تست های مختلط، آمادگی داوطلب را برای کنکور بیشتر می‌کند. اگر در پاسخ دادن به تستی دچار مشکل شدید، باید به سراغ کتاب یا جزوه تان بروید و دوباره مبحث مربوط به آن تست را بخوانید تا هیچ نکته مبهمی در ذهنتان باقی نماند. همچنین شرکت در آزمون های معتبر بسیار مفید است. چنانچه امکان شرکت در آزمون های معتبر نباشد، می‌توانید خودتان شرایطی را شبیه به آزمون سراسری به وجود آورید؛ یعنی با استفاده از سؤال های تستی که در اختیار دارید و با تعیین تعداد سؤال‌ها و مدت زمان پاسخگویی برای هر درس، از خود آزمون به عمل آورید.

زمان

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در حین پاسخگویی به سؤال‌ها با آن روبرو می‌شوند، کم آوردن وقت و دستپاچه شدن آنهاست. برای برطرف نمودن این مشکل باید سعی کنید که وقت خود را با توجه به ارزش هر سؤال زمان بندی کنید و مدت زمانی که برای پاسخگویی به آن سؤال تعیین شده، هماهنگ باشد.

سرعت عمل سرعت عمل باعث استفاده مطلوب ما از مزان می‌شود و در آزمون های تستی اهمیت بسزایی دارد. چنانچه داوطلب با آمادگی کامل در جلسه آزمون شرکت کند، با حضور ذهن می‌تواند پاسخ دهد؛ زیرا سؤال‌ها برای او آشنا خواهد بود و با مشکل اتلاف وقت روبرو نمی شود. نکته مهم در سرعت عمل این است که اگر شما در موقع پاسخگویی، پاسخ سؤالی را فراموش کرده باشید، می‌توانید کنار آن سؤال تیک بزنید و به بقیه سؤال‌ها بپردازید ودر مرحله آخر که وقت اضافه آوردید، با خونسردی و آرامش بیشتر در مورد آن سؤال فکر کنید.

دقت

دقت نکته مهم دیگر در تست زدن دقت است. در پاسخ به سؤال های چهار گزینه ای باید دقت کنید که خانه را اشتباه پر نکنید. خیلی از داوطلبان با آمادگی کامل سر جلسه حضور می‌یابند، ولی با یک بی دقتی، پاسخ سؤالی را در یک خانه دیگر که مربوط به سؤال دیگری است، پر می‌کنند و بدون توجه به شماره سؤال ها، همه پاسخ‌ها را تا آخر جابجا می‌زنند. لذا دقت کنید که در موقع پر کردن پاسخنامه دچار چنین اشتباهی نشوید و شماره هر سؤال را با شماره پاسخنامه تطبیق دهید. سؤال‌ها و جواب‌ها را دقیقاً بخوانید. نکات ریزی در سؤال های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچار اشتباه کند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

در سؤال هایی که آخر آنها به کلمه ” می‌شود ” و ” نمی شود ” ختم می‌شود، ممکن است داوطلبی که سؤال را دقیق نمی خواند، این کلمات را اشتباه ببیند و در نتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.
نکته دیگر این است که در آزمون های چهار گزینه ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولیه گزینه، آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر صرف نظر کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آنها با یکدیگر صحیحترین گزینه را انتخاب کنید.
در سؤال های جور کردنی بتدریج که موارد را با هم جور می‌کنید، آنها را حذف کنید. در این صورت پاسخ‌ها کمتر خواهد شد و احتمال کاربری مجدد آنها کاهش خواهد یافت.
در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید؛ مگر در مواقعی که مطمئن هستید.
پاسخ هایی را که می‌دانید غلط است، کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخ‌ها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.
سؤال های آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید که سؤالی پیچیده است، وقت خود را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید؛ کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهدی.
همه سؤال‌ها را جواب ندهید. سؤال هایی که تصادفی پاسخ داده می‌شود، شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند؛ چون هر پاسخ غلط، نمره ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد، از دادن پاسخ های تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخ‌ها را مرور کنید، اما سعی در عوض کدرن پاسخ‌ها نداشته باشید.
سؤال هایی را که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکالتان برطرف شود. خلاصه ای از آنچه را که در پاسخگویی به سؤال های چهار گزینه ای و انتخاب گزینه صحیح لازم می‌دانستیم، برایتان آوردیم. با به کار گیری نکات مذکور می‌توانید توانایی روش صحیح تست زدن را در خود افزایش دهید و نقاط ضعف خود را از بین برده تا بهتر بتوانید خود را برای آزمون سراسری آماده سازید. ما هم برای همه شما آروزی توفیق می‌کنیم

نکات 7 گانه مخصوص کنکوری ها

1- کسانی که تا بحال خواب آشفته داشته اند ( تا 3 شب بیدار می‌مانند و از آن طرف تا 11 صبح می‌خوابند) سعی کنند کم کم خواب خود را تنظیم کنند تا شب کنکور خوب بخوابند و صبح زود بیدار شوند، چرا که مغزی که ده ماه تا 11 صبح خواب بوده مسلما نمی تواند تنها یک روز از هشت صبح به فعالیت سنگینی مثل کنکور دادن بپردازد. همچنین کسانی که عادت به صبحانه خوردن ندارند از فردا این کار را شروع کنند تا بدنشان عادت کند، چون اگر روز کنکور با شکم خالی سر جلسه حاضر شوند 40درصد کاهش عملکرد مغزی خواهندداشت. 
2- بر اضطراب خود غلبه کنید ، سعی کنید با آرامش به جمع بندی ، دوره و زدن تست بپردازید. 
۳- به نتیجه فکر نکنید بلکه تنها به عملکرد فکر کنید و نتیجه را به خدا واگذار کنید( مطمئن باشید هر چه به صلاحتان باشد همان می‌شود) 
۴- دراین مقطع زمانی بهتر است به یاد گرفتن مباحث جدید و دشوار نپردازید و بیشتر به دوره و تثبیت مباحثی که قبلا" خوانده اید و فهمیده اید مشغول شوید. یک هفته ی آخر دوره ی لغت زبان ، معارف و تاریخ ادبیات و فرمولهای دروس مفید خواهد بود. 
۵- هیچ درگیری ذهنی به جز درس نداشته باشید ( در بحثهای طولانی سیاسی شرکت کردن، دیدن فیلم سینمایی ، ... ) 
۶- تفریح ،فقط به صورت ورزش سبک روزانه برای رفع خستگی ، مفید خواهد بود. 
۷- سعی کنید در خانه آزمون دادن به سبک کنکور راتمرین کنید ( دفترچه ی کنکور سال گذشته را تهیه کرده ، 8 صبح تا 12 پاسخ دهید، عین کنکور. بعد از ناهار و استراحت به بررسی پاسخنامه ی آزمون و رفع اشکال بپردازید. )

برنامه ریزی روزهای آخر

"برنامه ریزی، شرط لازم برای موفقیت در کنکور است." این حرف، تکراری ترین و شاید اعصاب خردکن ترین جمله ای است که کنکوری ها در سال کنکورشان می شنوند، و گرچه درست است؛ آن قدر کلی است که به هیچ دردی نمی خورد . حرف ما اما حرف دیگری است : تا کنکور 88 فقط یک ماه( و اندی) مانده. چه با برنامه درس خوانده باشید چه بی برنامه، اگر در این فرصت باقی مانده برنامه درست و حسابی نداشته باشید، زحمتتان خدای ناکرده بر باد می رود .
تابستان قبل از شروع پیش دانشگاهی، تعطیلات عید نوروز و این 30 و چند روز باقی مانده به کنکور؛ مشاوران آموزشی به این سه مقطع زمانی می گویند: مقاطع استراتژیک . کنکوری های 88 حالا در سومین موقعیت استراتژیکشان قرار گرفته اند . بی برنامه بودن در هر یک از این سه مقطع، خطرناک است و در این سومی خطرناک تر .در این روزهای آخر باید چه کار کرد ؟

زمانی برای دوره درس ها
درس جدید نخوانید . هر قدر خوانده اید، دیگر بس است . اگر شما 80% از مباحث کنکور را با کیفیت 100% خوانده باشید، بهتر است از داوطلبانی که 100% مباحث کنکور را با کیفیت 80% خوانده اند . خلاصه این که، ماه آخر وقت "جدید خوانی" نیست، وقت "دوباره خوانی" است . فقط باید مرور کنید . اما چگونه؟ جواب این سوال برمی گردد به این که شما موقع درس خواندتان طی سال تحصیلی، چگونه درس خوانده باشید . اگر در طول سال، موقع درس خواندن و تست زدن، با علامت گذاری جلو می رفتید و مشخص می کردی که کجاها ضعفتان بیشتر است و کدام تست ها را اشتباه می دید، خوش به حالتان. کارتان ساده می شود . برای "دوباره خوانی" می توانید از مرور همان تست های علامت خرده استفاده کنید . البته اهمیت تست زنی در دروس اختصاصی بیشتر از دروس عمومی است . دروس عمومی (و به ویژه دو درس ادبیات و معارف) را می توانید با خلاصه نویسی و یا نشانه گذاری هایی که در کتاب و جزوه تان ایجاد کرده اید، دوره کنید .

دوره به معنای واقعی کلمه
هنگام مرور – یا به اصطلاح دوره- مباحث درسی باید به دو نکته مهم توجه کنید . اول این که همیشه از درس ها و مباحثی شروع به دوره کنید که ضعف بیشتری در آن ها احساس می کنید و دوم این که اولویت را بدهید به مرور درس ها و مباحثی که مدت بیشتری از مطالعه شان گذشته است اما حواستان به این نکته هم باشد که اگر بخواهید در مرور هم از همان روش های مرسوم مطالعه استفاده کنید، برای یک مرور جامع، لااقل به یک فرصت شش ماهه نیاز دارید و در این 30و چند روز باقی مانده کاری از پیش نمی برید . پس باید به درک درستی از مفهوم مرور برسید :
مرور صرفاً به معنای تکرار مطالعه نیست . در انتهای مرور مطالب هر درس، باید بتوانید مطالب درسی را خلاصه تر و منظم تر به ذهن بسپارید ، یعنی قرار نیست که در مرور هم روی تمام جزئیات بی اهمیت و یا مطالبی که از پیش آموخته اید، بی جهت تاکید کنید بلکه باید سعی کنید با درک مفاهیم اصلی بین آموخته هایتان ارتباط برقرار کنید. با این حساب، هدف مرور عبارت است از جمع بندی مطالب، ایجاد پل های ارتباطی بین مباحث مختلف ، سازماندهی و فراگیری مفهومی مطالب درسی .

مرور با تست یا مرور با کتاب؟
همه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور خواند و دقیقاً یه همین ترتیب، همه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور مرور کرد . در مرور درس هایی مانند ریاضیات و فیزیک، اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسی است .برای مرور این دروس، بهتر است مفاهیم اساسی و حتی نکته های ریز را در قالب حل و تمرین تست های جامع درک کنید. حل مفهومی تست های کمتر و یادگیری عمیق تر مفاهیم درسی، ارجحیت دارد به حل سطحی و روخوانی تست های فراوان ، یعنی اگر شما 100 تست فیزیک را 10 بار بزنید و مرور کنید و با ریزه کاری های طرح تست آشنا شوید، خیلی مؤثرتر است از این که 1000 تست فیزیک را یک بار و یک جا بزنید و بگذرید. در حل تست های این دروس ضرورت دارد که دست به قلم شوید و تا رسیدن به جواب نهایی، تست را دنبال کنید . اما در مرور درس هایی مانند معارف، ادبیات و زیست شناسی اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه درسی بیشتر است از حل تمرین یا تست های متعدد. البته در مباحثی از دورس شیمی یا زیست شناسی که با حل مسئله سر و کار دارید (مثلاًمبحث استوکیومتری در درس شیمی یا مبحث ژنتیک در درس زیست شناسی) به تست زنی بیشتری احتیاج دارید . در مرور درس هایی مانند عربی و زبان انگلیسی هم می شود گفت که اهمیت تست زنی با اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه تقریباً هم طراز است .

آماده، حرکت !
برای داشتن یک برنامه جامع برای مرور، به موارد زیر توجه کنید :
1- فهرست کاملی از تمام منابع و مباحثی که قرار است در دروس 
مختلف مرور کنید، تهیه نمایید . 

2- اولویت های مرورتان را تعیین کنید .

3- تخمین بزنید که مرور هر کدام از مباحثی که قرار است مطالعه شود، حدوداً به چه مدت زمانی احتیاج دارد و سپس تخمین بزنید که مجموعاً برای یک مرور جامع به چه مدت زمانی احتیاج دارید .

4- با توجه به توان فردی تان و شرایطی که شخصاً پیش رو دارید، حدس بزنید که حداقل هفته ای چند ساعت می توانید به مطالعه و مرور مباحث درسی اختصاص بدهید .

5- اگر در بین موارد 3 و 4 نتوانستید تناسب معقولی برقرار کنید، یکی از کارهای زیر و یا ترکیبی از سه کار زیر را  انجام بدهید . 

الف) فهرست هر کدام از مباحث و منابع درسی تان را پالایش شده تر انتخاب کنید، یعنی تعداد منابعی که می خواهید برای هر درس یا هر مبحث درسی مرور کنید، به حداقل برسانید . 

ب) زمان بیشتری را به مرور اختصاص بدهید، یعنی تعداد ساعات مطالعه روزانه و هفتگی تان را به حداکثر برسانید .

ج) اگر باز هم نتوانستید بین موارد 3 و 4 تناسب معقولی برقرار کنید، مطالب کمتری را برای مرور گزینش کنید (بر مبنای همان گزینشی که در نکته 4 گوشزد شد).

6- با توجه به موارد ذکر شده، فهرست تمام مباحث و منابعی را که می خواهید در هر هفته مطالعه کنید، تهیه نمایید و یک برنامه یک هفته ای و یا چهار روزه ای برای خود بنویسید .

7- در برنامه ریزی هر روزتان، سعی کنید تعداد دروسی که برای مرور در یک روز کامل انتخاب می کنید، کمتر از 3 درس نباشد و اولین مبحث درسی که می خواهید در یک روز مطالعه کنید، مشکل ترین درس یا مبحث آن روزتان باشد .

چاله های برنامه ریزی
در این یک ماه آخر، دو اشتباه هست که می شود اسمش را گذاشت چاله های برنامه ریزی . مبادا توی این چاله ها بیفتید :

چاله اول : اختصاص دادن این فرصت باقی مانده به مطالعه دروس جدید ؛

چاله دوم : تست زنی انحصاری در یک یا چند درس خاص که ضعف کمتری در آن ها احساس می کنید . 

همان طور که دیدید، "جامعیت" و "اولویت بندی" در مرور دروس مختلف، از مهم ترین نکاتی است که باید در برنامه ریزی تان در نظر بگیرید .

حمله به تست های کلی
"تست های موضوعی" دیگر بس است . اگر می خواهید آنچه خوانده اید، به بهترین شیوه مرور شود ( به ویژه در دروس اختصاصی) بروید سراغ "تست های کلی" و در میان مجوعه های موجود از "تست های کلی" هم، فقط و فقط وقت تان را بگذارید روی تست های چند سال اخیر کنکور سراسری و آزاد . 
هر چند که دفترچه ای زدن تست ها (اول عمومی ها و بعدش هم دروس اختصاصی به همان ترتیب دفترچه)، جلسه کنکور را بیشتر برایتان شبیه سازی می کند اما حقیقت این است که چندان فرق نمی کند این "تست های کلی" را درس به درس بزنید یا دفترچه ای . مهم این است که وقت پیشنهادی را برای هر درس رعایت کنید و تا آنجا که برایتان ممکن است، خودتان را در وضعیتی قرار بدهید که جلسه کنکور در ذهن تان تداعی شود . مثلاً در یک اتاق خلوت روی صندلی بنشینید و همان طور رسمی (یا اسپرت) لباس بپوشید که قرار است روز امتحان بپوشید، بعدش هم وقت بگیرید و شروع کنید به تست زدن . تکرار و تمرین مداوم این کار، روز کنکورتان را به مراتب کم استرس تر و قابل تحمل تر می کند . 

سهم عمومی ها را زیاد کنید .
هرچه به کنکور نزدیک تر می شویم، وقت دروس "عمومی" را (که ماهیتاً حفظی ترند و احتمال فراموشی شان بیشتر است) باید در برنامه درسی تان بیشتر و بیشتر کنید . البته این حرف به این معنی نیست که عمومی ها را بیشتر از اختصاصی ها بخوانید . منظور این است که اگر به عنوان مثال، تا همین یک ماه گذشته، نسبت ساعات مطالعه دروس اختصاصی به عمومی در برنامه درسی شما 80 به 20 بود، این نسبت را باید در یک ماه آخر برسانید به 70 به 30 و یا حتی 60 به 40 . بازیابی ذهنی مطالب حفظی در این روزهای پایانی، راندمان تست زنی تان را در کنکور به وضوح افزایش می دهد . 

به ترتیب یا بی ترتیب ؟

مسؤلان سازمان سنجش، همواره دو شیوه تست زنی را به داوطلبان پیشنهاد می کنند : "در شیوه اول، داوطلب باید پاسخ گویی به سؤالات را از ابتدای دفترچه یعنی از سوالات زبان و ادبیات فارسی آغاز کنند و پس از خواندن کامل و دقیق هر سوال و چهار گزینه مربوط به آن ، پاسخ صحیح را انتخاب کنند .
اگر داوطلبی با سوالی که قدرت پاسخ گویی به آن را ندارد، برخورد کرد، باید کنار آن سوال، علامتی بزند تا در فرصت باقی مانده پس از اتمام پاسخ گویی به سوالات، مجدداً به آنها پاسخ دهد" .
اما روش دومی هم هست که کارایی و نتیجه اش معمولاً مطلوب تر از روش اول است : "در این روش پیشنهادی، داوطلب می تواند پاسخ گویی به سوالات را از دروسی که در آن توانمند تر و قوی تر است شروع کند چرا که در این صورت پاسخ گویی به سوالات باعث تشویق و امیدوار شدن داوطلب خواهد شد .
البته در این روش، داوطلب باید در زمان پاسخ گویی به سوالات دقت داشته باشد تا شماره سوال با شماره آن در پاسخ نامه تطبیق داشته باشد" .

نه، تو تنها نیستی !این ماه آخر و روزهای پایانی، هیچ وقت و برای هیچ کدام از داوطلبان کنکور، روزهای خوب و خوشایندی نبوده و نیست . همه کنکوری ها، حتی آنهایی که قرار است رتبه بیاورند و در رشته دلخواهشان قبول شوند، هیچ وقت از این روزهای پایانی خوششان نیامده و نمی آید . پس نگران نباشید . خیال نکنید که فقط خودتان هستید که استرس دارید و کمی می ترسید . خیال نکنید که فقط خودتان هستید که احساس می کنید هرچه خوانده اید، از یادتان رفته؛ نه ، حتی خیلی از آنهایی که امسال، سال دوم کنکورشان است با خودشان فکر می کنند که پارسال همین موقع اوضاع شان بهتر بود و آمادگی بیشتری برای کنکور داشتند . البته نه آنها درست فکر می کنند، نه شما . اما دانستن همین نکته ساده که شما در چنین احساسات عجیب و غریبی تنها نیستید و رقبای دیگرتان هم با شما هم درد و هم داستان اند، به شما کمک می کند که با این قبیل احساسات منفی، راحت تر کنار بیایید و بر اعصابتان مسلط باشید . یک ضرب المثل در زبان عربی هست که می گوید : "البلیه اذا عمت طابت" . شما که می خواهید عربی را 100% بزنید ، حتما می دانید که معنی این ضرب المثل چیست.

روش صحیح جمع بندی(خرداد ماه)

اگر خود را شکست خورده « بپندارید» شکست می خورید. اگر خود را شکست خورده نپندارید پیروزید. اگر حتی خواستار پیروزی هستید، اما « فکر می کنید» توا نایی آن را ندارید موفق نخواهید شد. اگر « فکر می کنید» که می بازید، حتماً بازنده می شوید. اگر خود را ا نسانی عاجز و مفلوک « می دا نید» مفلوک وعاجزید. برای پیروزی و دریافت جایزه باید به خود مطمئن باشید. لزوماً همیشه قوی ترین ها  وسریع ترین ها پیروز نمی شوند. پیروز کسی است که « فکر می کند» می تواند پیروز شود.
اهمیت دوران جمع بندی وروش برنامه ریزی دراین ماه را همه می دانند. با استفاده ی صحیح از ماه خرداد واجرای روش صحیح جمع بندی درهر جایگاهی که باشید، رشد خواهید کرد.
در ایام باقی مانده سعی کنید به تمرین تست مجموعه ای بپردازید،مجموعه تست هایی که انتخاب می نمایید ترجیحاً سؤالات کنکور سراسری و آزاد سال های 83 تا 86 باشد،ایام هفته را به 2 بازه 3روزه به همراه روز جمعه که معمولاً اکثر دانش آموزان دراین روز در کنکورهای آزمایشی شرکت می نمایند،تقسیم نمایید ودر هر بازه 3 روز به اینگونه عمل نمایید که این 3 روز را به 6 نیمروز تقسیم کنید،و در نیمروز اول یک تست مجموعه ای را دقیقاً به مانند شرایط کنکور از خود امتحان بگیرید وپس از تحلیل این آزمون به این گونه عمل نمایید که هر نیمروز از این 5 نیمروز باقی مانده را به مطالعه یک درس اختصاصی بپردازید،حال برای تعیین نیاز خود دردروس اختصاصی به این گونه عمل نمایید که در هر درس،بخشی از آن درس را میخوانید که بیشترین تعداد سؤالات غلط یا نزده در آزمون مذکور از آن بخش یا فصل کتاب باشد،حال اگر شما در بازه 3 روزه بعدی،تست مجموعه ای دیگری را از خود آزمون بگیرید،این بار نیاز به مطالعه بخش های دیگری از دروس را خواهید داشت،بعد از اینکه چند سری به این نحو عمل نمودید خواهید دید که مهمترین بخش های کتب که بیشترین ضعف را در آنها داشته اید مورد مطالعه قرار گرفته اند.
لازم به ذکر است که شما باید در این ایام فارغ از اجرای این روش به هر روز حدود 4 ساعت را به مطالعه و مرور دروس عمومی اختصاص دهید
دوران جمع بندی، زمان تثبیت یافته هاست نه یادگیری. بنابراین مطالب جدید نخوانید. همان طور که ذکر شد، شرایط کنکور را از هر نظر شبیه سازی کنید. این کار باعث می شود تا درروز کنکور، شرایط بسیار آرامی را سپری کنید. اگر هنوز  متقاعد نشده اید که این روش، بسیار مفیدتر است، دست کم 2 دوره (6روز) این کار را انجام دهید و درآزمون سوم ( روزهفتم) خواهید دید که چه تحولی در آزمون شما ایجاد شده است.

سوالات متداول داوطلبان در دوران جمع بندی

سوال 1):من هنوز درس ها را تمام نکرده ام چگونه می توانم روش جمع بندی را اجرا کنم؟

پاسخ: اولاً زمان محدود است ثانیاً فراموش نکنید معنی جمع بندی این است که ابتدا درس هایی را که خوانده اید مرور کنید و سپس ( درصورتی که وقت کردید) برای دروس نخوانده، برنامه ریزی کنید.

 سوال 2): چگونه مطمئن باشیم با این روش تمام کتاب ها دوره خواهند شد؟

پاسخ: دردوران جمع بندی هم ما درحال دوره کردن هستیم، اما فصل ها و صفحه های مهم کتاب ها دوره می شود، زیرا با انجام چند دوره تست و آزمون های سال های قبل تا حدود زیادی می توانیم مطمئن باشیم، اگرمبحث مهمی درکتاب ها بوده، درخلال این چند دوره آزمون مطرح شده است.

* ضمناً قرار نیست کارهای غیرممکن انجام دهید، می خواهید دریک فاصله ی زما نی محدود بهترین ودرست ترین کار را انجام دهید.

 سوال 3): اگر نتیجه ی آزمون اولم خوب نشد آیا می توانم این روش را رها کنم؟

پاسخ: خیر. هدف اززدن تست مجموعه ای در ابتدا آموزش است نه سنجش، یعنی شما بتوانید با توجه به وضعیت خودتان برای 5/2 روز باقی مانده تان برنامه ریزی کنید به عبارتی آزمون به شما کمک می کند بتوانید برای خودتان برنامه ی شخصی بهتری تنظیم کنید.

 سوال 4): درزمان جمع بندی ما از همه ی زما نمان استفاده می کنیم. آیا لازم است باز هم دفتر برنامه ریزی را بنویسیم؟

پاسخ: فراموش نکنید هنگامی که وقت شما کم وکارتان زیاد است، ضرورت داشتن یک برنامه منظم از هرزمان دیگری بیشتر است.

 سوال 5): دردوران جمع بندی می خواهم به جای دو درس عمومی معارف و ادبیات، یک درس اختصاصی را به طورکامل بخوانم، زیرا من در دروس ادبیات ومعارف قوی هستم.

پاسخ: علت پیشنهاد ما درخواندن ادبیات ومعارف این است که هردرسی را می توان به طورکامل خواند. مطالعه ی ادبیات یا معارف اولاً وقت زیادی نمی گیرد، ثانیاً این دو درس چون فرار هستند اگر نزدیک تر به کنکور خوانده ( مرور) شوند کمک بیشتری  به شما می کند.

مطالعه ی کامل یک درس اختصاصی که تا کنون خوب نخوانده اید بسیار وقت گیر است، لذا زمانی را که می توانید روی جمع بندی همه ی درس ها بگذارید روی خواندن تنها یک درس نگذارید.

 سوال 6): دردوران جمع بندی دفتر تحلیل آزمون تا چه حد مورد استفاده قرارمی گیرد؟

پاسخ: دراین مقطع زما نی ( دوران جمع بندی)، برنامه ی شخصی اهمیت ویژه ای می یابد، یعنی هرداوطلب بسته به وضعیت درسی خود به مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده  خویش می پردازد و کلاسور ارزیابی گنجینه ای است که هرکس نکته ها واشکال های مخصوص به خود را در آن جمع آوری کرده است و با توجه به این که مرور 20 آزمون ممکن است میسر نباشد مطالعه ی کلاسور ارزیابی کاملاً راه گشا است.

 سوال 7): آیا اگر تست های مجموعه ای سال 81 تا 86 را بزنیم کافی  است؟ بهتر نیست از تست های جدید تر استفاده کنیم چون تست های کتاب زرد را قبلاً در کتابای تست دیده ایم.

پاسخ: شبیه ترین سوال ها به کنکور امسال، سوال های سال های گذشته ی کنکور سراسری و آزاد وبه خصوص سال های اخیر است. ضمناً بهترین کار دردوران جمع بندی تکرار تست هایی است که قبلاً داشته اید. چرا که علاوه بر یاد آوری وتسلط روی همان تست ها اشتباهاتی که قبلاً داشته اید یاد آوری می شوند. بنا براین بهترین منبع، کتاب زرد و مکمل آن کتاب آبی، آزمون های قبلی تان و به خصوص کلاسور ارزیابی وخلاصه برداری های خودتان می باشد.

 سوال 8): پس از هر آزمون برای 5/2 روز باقی مانده از چه منابعی استفاده کنیم؟ آیا می توانیم یک بار تست های آزمون های قبلی را بزنیم؟

پاسخ؟ قراراست درزمان نظرگرفته شده برای هردرس بهترین کارممکن را انجام دهید و بهترین منبع را با توجه به وضعیت خود در آن درس انتخاب کنید. آزمون های قبلی هم ممکن است یکی از منابع شما باشد. دقت کنید برای هردرس و مبحث، منبعی ( وروشی) را انتخاب کنید که به شما کمک کند در آزمون بعدی کمی بهتر شوید.

 سوال 9): برای مطالعه ی درس ها در فاصله ی 3 روزه وقت کم است. آیا می توان به جای مطالعه ی بعضی درس ها فقط تست کار کرد؟

پاسخ: شاید برای دروسی که قوی هستید بهترین کار ممکنتان تست زدن باشد ولی برای دروسی که نخوانده اید باید توجه داشته باشید که مراحل یادگیری 5 مرحله است وهیچ مرحله ای را نمی  توان جایگزین دیگری کرد وتا زمانی که روی مفاهیم کتاب وتمرین اشراف نداشته باشید تست زدن هیچ کمکی به شما نمی کند.

 سوال10): با استفاده از روش جمع بندی چند بار می توانیم درس هارا دوره کنیم؟

پاسخ: مباحث مهم تر را به  دفعات مرور خواهید کرد. مثلاً اگر پس از اولین آزمون روی مبحث نورهندسی فیزیک تمرکز کنید، این مبحث درتمامی آزمون های بعدی که از خودتان می گیرید تکرار دوره می شود.

 سوال 11): من قبل از عید خوب درس نخواندم ولی پس ازعید تلاشم را بیشتر کرده ام. آیا امکان دارد دردوران جمع بندی نواقص کارم را جبران کنم ودرس های عقب مانده را مطالعه کنم؟

پاسخ: بهتر نیست به جای فکر ودغدغه ی درس های عقب مانده، البته آن قسمت هایی را که قبلاً مطالعه کرده اید از آن خود کنید تا آرامش واطمینان بیشتری بیابید. زیرا درجلسه ی کنکور هیچ چیز ناراحت کننده تر از این نیست که شما سوالی را که قبلاً دیده اید ومطالعه کرده اید نتوانید پاسخ دهید. بنا براین به جای فکر کردن به دروس  عقب مانده، به این فکر کنید که چگونه می تو انید به حد ایده آل خودتان برسید.

 توصیه مهم برای روزهای باقیمانده و جلسه کنکور

درحال حاضر اکثریت دانش آموزان این تصور را دارند که هیچ یک از مطالبی که تا به حال خوانده اند را به یاد ندارند اما  نگران نباشید به محض اینکه درجلسه کنکور حاضر شوید وسوالات را ببینید متوجه خواهید شد که مطالب را به خوبی به خاطر دارید. 
اگرهنوز منتظر هستید تا دوره درس ها به پایان برسد وتست کار کنید بدانید که هیچ گاه این اتفاق نمی افتد درواقع هیچ گاه دوره ی درس  ها به اتمام نخواهد رسید چون شما هرمطلبی را که دوره کنید، مطلبی می ماند که احساس می کنید فراموش کرده اید واحتیاج به دوره دارد. بنا براین اگر هنوز شروع به تست زدن به صورت منسجم وکنکوری نکرده اید زمان را ازدست ندهید واز همین الان شروع به تست زدن کنید.

درزمان باقی مانده تا کنکور دست به کارهای عجیب نزنید. همان روش مطالعه قبلی که تا به حال اجرا کرده اید را ادامه دهید. به هیچ عنوان ساعت خواب خود را کم نکنید زیرا بازده مطالعاتی شما را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.

درزمان باقی مانده تا کنکور شب ها قبل از خواب چند دقیقه وضعیت خود را درکنکور مجسم نمایید. تصورکنید که سرجلسه کنکور حضور یافته اید وبه پاسخ گویی سوالات مشغول هستید و به راحتی می توانید به تمامی سوالات پاسخ دهید وهیچ گونه مشکلی درجواب گویی به آنها ندارید.ویا خود را در شرایطی تصور کنید که با سؤالات دشواری مواجه شده اید، استفاده از این روش سبب می شود تا استرس وترس شما از حضور درجلسه ی کنکور تا حد زیادی کاهش یابد.

از همین حالا وضعیت خواب وتغذیه خود را منظم کنید. حتماً به نوعی برنامه ریزی کنید که صبح ها ساعت 6 از خواب بیدار شوید.

درهفته قبل از کنکور:

درهفته قبل از کنکور مطلب جدید نخوانید.

الف) اگر تست های مجموعه ای را تا به حال تمام نکرده اید، از شما می خواهیم که فقط سوال های آزمون های سراسری چند سال اخیر را امتحان دهید.
ب) اگر تست های مجموعه ای را تا به حال تمام کرده اید، به شما توصیه می کنیم که تورق سریع را انجام دهید، می توانید به عنوان منابع از یادداشت هایی که تا به حال داشته اید، حاشیه نویسی های کنار کتاب ها و به ویژه دفتر تحلیل آزمون وبه طور کلی از این  نوع ابزارهای خلاصه برداری ویادداشت برداری می توانید استفاده کنید. حتماً درتمرین های تست مجموعه ای که انجام می دهید، تکنیک های مدیریت زمان را اجرا نمایید واین مطلب را فراموش نکنید که شما نباید درسرجلسه آزمون وقت کم بیاورید و باید برسید یک بار تمامی سوال ها را مطالعه کنید.

روز قبل از کنکور:

به شما توصیه می کنیم که اصلاً درس نخوانید واگر طاقت واراده کافی را ندارید، حداقل نیمه  دوم روز را درس نخوانید ولی به طور کل توصیه مااین است که روز قبل از کنکور درس نخوانید، چون با معلومات 12 سال قبل خودتون و با جمع بندی یک ما هتون می روید و آزمون می دهید ودرسرجلسه آزمون حاضرمی شوید بنا براین یک روز آخر برای مطالعه اهمیتی ندارد ودراین روز به استراحت کامل بپردازید.فکر کنید روز قبل از کنگور، روز پس از کنکور است وفکر کنید که شما هم اکنون امتحان خود را داده اید ودرحد صلاحیت خودتان (هرچه که بوده) نتیجه گرفته اید. توصیه می کنیم که درکنارخانواده و پدرومادرتان باشید و به همراه آنها به پارک یا دامان طبیعت بروید. توصیه می کنیم فعالیت جسمی وورزشی انجام دهید، چون به شما کمک می کند تا شب کنکورراحت تر بخوابید وکلاً به شما توصیه می کنم که چند روز مانده به کنکور، اگر بعضی ها، عادت دارید که شب ها تا دیروقت بیدار بمانید، این عادت را کنار بگذارید وسعی کنید که به موقع بخوابید. سعی کنید که یک فیلم کمدی شاد، روز قبل از کنکور ببینید. شب قبل از کنکور تا دیروقت بیدار نمانید. وسایلی را که خدمتتان عرض می کنم، به پدرومادر خود بسپارید که شما را کنترل نمایند تا این وسایل را روز قبل از کنکور آماده کرده و درداخل بسته ای قرارداده تا در روز کنکور این وسایل را به همراه خود داشته باشید:
۱- کارت ورود به جلسه. 2- شناسنامه ( کارت ورود به جلسه خود را داخل شناسنامه بگذارید، درضمن فراموش نکنید که شماره داوطلبی خود را دریک جا یادداشت کنید. 3-  دو عدد مداد سیاه نرم. 4- پاک کن و سعی کنید پاک کن را از وسط سوراخ کرده و با نخی درگردن خود آویزان کنید که درجلسه به مشکلی برنخورید. 5- ساعت مچی ۶- بطری آب یک بار مصرف.  7- دستمال کاغذی. 8- سنجاق، تا کارت ورود به جلسه را به سینه خود نصب کنید. 9- تراش . 10- خودکار آبی.
روز قبل از کنکور به حوزه ی برگزاری  امتحانتان سری بزنید. ودراطراف آن کمی قدم بزنید. مدت زمانی را که طول می کشد تا از منزل به حوزه امتحانتان برسید را محاسبه کنید. شب قبل از کنکور حتماً زود به بستر بروید. در این شب شام رو زودتر بخورید و قبل از رفتن به بستر یک لیوان شیر میل کنید.

روز کنکور:وسایل اضافی دست و پا گیر را با خود به همراه نبرید ( بردن موبایل و ماشین حساب درجلسه تقلب محسوب می شود). خانم ها با حجاب کامل و آقایان با لباس وظاهری متعارف وساده سرجلسه حاضر شوید چون تذکردادن مسئولین حوزه به شما ممکن است، باعث آشفتگی ذهنی برای شما شود، بنا براین تمامی ضوابط ومقررات را رعایت کنید. اگر احیا ناً صندلی شما درسرجلسه مناسب نیست و یا چپ دست هستید، قبل از شروع آزمون با لحنی محترمانه از مراقب جلسه بخواهید تا اقدامات لازم را صورت دهد. دقت کنید با دست چرب دستتان را بر روی پاسخ برگ نکشید، اگر احیا ناً به شما کیک  دادند وکاغذ آن چرب بود ودست شما چرب شود و آن را برروی پاسخ برگ بکشید، ممکن است دستگاه قرائت گر نوری، مشکل برایش داشته باشد. هریک ربع یک بار به ساعت مچی خود نگاهی بیاندازید. با توجه به تحقیقات انجام شده درتست هایی که درجواب آنها شک  دارید. اولین گزینه ای که به ذهن شما می رسد، درست ترین گزینه می باشد. پس اگر تستی را جواب داد ه اید گزینه را تغییر ندهید مگر آنکه برای  تغییر کاملاً مطمئن باشید. گروهی از دانش آموزان جواب تست ها را ابتدا در برگه سوالات وارد می کنند و پس ازآن به پرکردن پاسخ نامه می پردازند. این روش از ریسک بالایی برخورداراست وممکن است دچار مشکلات فراوانی شوید. پس بهتر است تست ها را همان زمان که پاسخ دادید وارد پاسخ نامه کنید وهر 10تست یک بار شماره ی سوال را با شماره ی پاسخ نامه انطباق دهید. درصد زیادی از اشتباهات دانش آموزان مربوط به عدم دقت به فعل های آخر جملات می باشد برای اینکه درصد  این اشتباهات کاهش یابند حتماً دور فعل های آخر جملات را خط بکشید تا به این وسیله دقت بیشتری روی معنی آنها داشته باشید. دقت داشته باشید باید امتیاز تست ها با هم برابر است پس وقت خود را برای تست های سخت و مبهم یا زمان بر ازدست ندهید. به محض اینکه به این گونه تست ها برخورد کردید با زدن یک ضربدر درکنار شماره تست به سراغ تست بعدی بروید ودرانتهای پاسخ گویی به سوالات، از وقت اضافه ای که به دلیل کنار گذاشتن ان گونه تست ها بدست آورده اید، می توانید دوباره به تست هایی که  علامت ضربدر دارند مراجعه کنید و به حل آنها بپردازید. توجه داشته باشید، سرجلسه ی کنکور، اگرچند تا سوال اول درسی رو بلد نباشید، اصلاً روحیه تون رو از دست ندهید چون معمولاً سوال سخت رو اول هردرس می گذارند. پس، با روحیه ای قوی به پاسخ گویی ادامه سؤالات بپردازید  و مطمئن باشید که به راحتی می توانید به سوال ها پاسخ درست رو بدهید. ( حتی سوالهای اول). دقت کنید، سرکنکور، اگر به سوال سختی رسیدید مطمئن باشید که این سوال برای همه سخت است. اگر شما قادربه پاسخ گویی به آن سوال نیستید حتماً خیلی از داوطلبین هم نمی توانند به این سوال جواب بدهند. پس، کنار سوال علامت بگذارید از روی سوال رد بشوید و بعد از اینکه سوال ها رو تا انتها جواب دادید برگردید و روی اون سوال فکر کنید.
بعد از کنکور:امکان دارد، بعد از اینکه کنکور تمام شد و به منزل تشریف بردید، شما از نتیجه آزمون خود راضی نباشید و انتظار داشتید که بهتر ازاین نتیجه می گرفتید، مطمئن باشید که این به علت روحیه کمال طلبی شماست. وخاطرجمع باشید که اکثریت داوطلبان کنکور، چنین فکری را می کنند وچنین وضعیتی را دارند و بنده به شما توصیه می کنم که اولاً بدانید که این وضعیت برای همه داوطلبان خواهد بود که از نتیجه ای که بدست می آورند تا حدی که می خواهند راضی نیستند و ثانیاً بعد از اینکه رفتید منزل واستراحت کردید تا 2 ساعت ناراحت باشید وگریه کنید ولی بعدش با اطمینان کافی بنشینید و برای دانشگاه آزاد بخوانید، چرا که شما دو احتمال برای قبولی دارید ودانشگاه آزاد را به خاطراینکه حتی اگر کنکور سراسری را خوب داده اید، از دست نمی دهید.

روش مطالعه و برنامه ریزی در امتحانات ترم دوم

امتحانات پیش دانشگاهی در ترم 2 کم کم درحال آغاز است. حساسیت و اهمیت بسیار زیاد برنامه ریزی و روش مطالعه در این مدت بسیار مهم است. ش
اگر اصول و قوانین زیر را در این مدت رعایت کنید، خواهید توانست علاوه بر تسلط بر دروس پیش دانشگاهی 2 ، آمادگی خود را در دروس پیش دانشگاهی یک و پایه نیز حفظ کنید.

روش مطالعه در امتحان

روش مطالعه در امتحان برای دانش آموزان دبیرستان با داوطلبان پیش دانشگاهی کاملا متفاوت است ؛ اما برخی مراحل آن با هم مشترک است.
روش مطالعه ای که در زیر می خوانید، برای داوطلبان پیش دانشگاهی طراحی شده است: 
مرحله 1: مطالعه کامل جزوه و تمرینات مربوط:ابتدا هرفصل را بدقت از روی جزوه مطالعه کرده و حتما تمرینات مربوط را در دروس اختصاصی به طور کامل حل کنید. 
مرحله 2، مطالعه کتاب درسی:منبع بسیار مهمی که بیشتر داوطلبان از آن غافل می شوند، کتاب درسی است. پس از مطالعه هر مبحث از جزوه ، کتاب درسی را مرور کنید؛ لازم نیست همه جزییات را بخوانید فقط کافی است یک بار آن را سریع نگاه کنید تا با مطالب آن آشنا شوید. 
مرحله 3، حل و بررسی تستهایی که در طول تمرین اشتباه حل کرده اید:این کار قطعا برای شما بسیار مفید است ، چرا که از هر مجموعه ، سوالاتی دارای اهمیت هستند که شما به آنها پاسخ نداده اید یا اشتباه پاسخ داده اید، چون در آنها نکاتی وجود دارد که اگر آنها را بیاموزید، به آموخته هایتان اضافه خواهد شد. 
مرحله 4، مرور و یادآوری: در این مرحله ، کل فصل مطالعه شده را از روی خلاصه نویسی که در طول سال انجام داده اید، مرور کنید. البته اگر در طول سال ، خلاصه نویسی نکرده اید، نگران نباشید می توانید این کار را در پایان هر فصل انجام دهید. چون مهمترین زمان استفاده از این خلاصه ها در خردادماه (جمع بندی) است. بنابراین در انتهای هر فصل ، خلاصه های خود را کامل کنید. 
مرحله 5، حل تست: در این مرحله شما باید از مبحث مطالعه شده (با توجه به حجم مبحث و...) تعدادی تست (بین 30 تا 100) تست بزنید. اگر این کار را به صورت زماندار انجام دهید، تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. 
مرحله 6، مطالعه نمونه سوالات امتحانی: در قسمت بعد توضیح خواهیم داد که شیوه اصلی مطالعه در امتحان باید تستی باشد یا تشریحی اما مطالعه و حل نمونه سوالات امتحانی 2 مزیت دارد:
اولا) با سوالات تشریحی آشنا می شوید و می توانید در امتحان به آنها پاسخ دهید.
ثانیا) اگر شما بتوانید به سوالات تشریحی پاسخ دهید، قطعا در پاسخگویی به تست هم توانایی شما افزایش خواهد یافت.

تستی یا تشریحی

یکی از سوالات بسیار مهم داوطلبان کنکور در این مدت این است که تستی بخوانیم یا تشریحی. قبل از این که دراین باره توضیح دهیم ، باید به این نکته توجه کنیدکه تست زنی یک مهارت است نه یک دانش و با کمی تمرین (زدن تست) می توانید آن را کسب کنید. بنابراین اگر داوطلبی اطلاعات کافی در هر درس را داشته باشد، خواهد توانست با تمرین (زدن تست) این مهارت را در خود افزایش دهد. بنابراین توصیه می کنیم دروس را (البته بجز درس معارف) کاملا به صورت تشریحی مطالعه کنید سپس به تست زدن بپردازید، این کار سبب می شود تا شما علاوه بر یادگیری عمیق مطالب ، در تست زنی نیز مهارت کافی را به دست آورید.

آیا دروس پیش دانشگاهی یک و پایه را نیز بخوانیم

سوال متداول دومی که داوطلبان کنکور در این زمان مطرح می کنند، این است که آیا فقط درس پیش دانشگاهی 2 را بخوانیم یا این که باید دروس دیگر را نیز مطالعه کنیم.
پاسخ این است که اگر در درس خاصی (مربوط به پیش دانشگاهی یک و پایه) ضعف عمده ای ندارید، فقط کافی است هر روز 20 درصد زمان خود را به مرور کل درسها بپردازید.
ولی اگر ضعف عمده ای در درس خاصی دارید، سعی کنید در این دوران علاوه بر مطالعه کامل و جامع دروس پیش دانشگاهی 2 ، آن را نیز مطالعه کنید.
در مجموع شما می توانید 80درصد زمان خود را به مطالعه دروس پیش دانشگاهی 2 و 20 درصد را به دیگر دروس اختصاص دهید.

2 توصیه مهم

1- در امتحانات حتما حداقل روزانه 11 ساعت درس بخوانید و از تمام توان خود استفاده کنید. بدانید که حدود 45روز بیشتر تاکنکور نمانده است ، بنابراین تا جایی که می توانید تلاش کنید.
2- در هر امتحان فقط درس مربوط به همان امتحان را مطالعه کنید و بکوشید تمام مطالب آن را به خوبی فرا بگیرید، چرا که خردادماه زمان یادگیری نیست و فقط باید به جمع بندی و تثبیت آموخته هایتان بپردازید.

برنامه ریزی درسی در ایام امتحانات

برای عملکرد بهتر در امتحان توصیه های زیر را بکار بندید:

1. با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودکار، ماشین حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشید. با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

2. با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: " من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. " نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

3. آرام ولی هوشیار باشید. اگر حق انتخاب دارید، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید. نیمکتی را انتخاب کنید که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشید. به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

4. در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا 10% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

5. برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره بیشتری دارند. سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که: 
- مشکل تر هستند. 
- جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد. 
- نمره کمتری دارند.

6. در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید. 
- ابتدا پاسخهایی را که می‌‌دانید اشتباه است، کنار بگذارید. 
- اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید. 
- اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید. 
- شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می‌‌کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

7. در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید. 
- ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به دهنتان می‌‌رسد، در چرک نویس یادداشت کنید. 
- این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید. 
- سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

8. در پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید. 
- در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید. 
- مقدمه ای برای آن بنویسید.
- سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید. 
- به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.

9. ۱۰٪ از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید. 
- برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید. 
- در انتها تمام سؤالات را مرور کنید. 
- مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید. 
- پاسخ‌ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.

10. وقتی نتیجه امتحان را گرفتید، آن را بررسی کنید. 
- به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید. 
- برای امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. 
- بهترین روش یادگیری را که برای شما مؤثر بوده، انتخاب کنید. 
- روشهایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته، کنار بگذارید. 
- سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید

چگونگی تاثیر دروس عمومی و اختصاصی در زیرگروه یک گروه آزمایشی ادبیات و علوم انسانی

دروس  عمومی

ادبیات :25 سوال با ضریب 4 و نمره خام 100

عربی : 25 سوال با ضریب 2 و نمره خام 50

معارف اسلامی : 25 سوال با ضریب 3 و نمره خام 75

زبان خارجه : 25 سوال با ضریب 2 و نمره خام 50

 کل نمره خام دروس عمومی در زیرگروه یک 275

دروس اختصاصی

ریاضی : 20 سوال با ضریب 2  و ضریب کلی 6و نمره خام 120

اقتصاد: 15 سوال با ضریب 1 وضریب کلی 3و نمره خام 45

ادبیات: 30 سوال با ضریب 4 وضریب کلی12 و نمره خام 360

عربی: 20 سوال با ضریب 4 وضریب کلی12 و نمره خام 240

تاریخ و جغرافیا: 30 سوال با ضریب 1 وضریب کلی3 و نمره خام 90

علوم اجتماعی: 20 سوال با ضریب1 وضریب کلی3 و نمره خام 60

فلسفه و منطق: 25 سوال با ضریب 3 وضریب کلی9 و نمره خام 225

روانشناسی: 20 سوال با ضریب1 وضریب کلی3 و نمره خام 60

کل نمره خام دروس اختصاصی در زیرگروه یک 1200

 

* با توجه به موارد بالا اهمیت دروس ادبیات اختصاصی و عربی و فلسفه و منطق در زیر گروه 1 بسیار مهم می باشد

چگونگی تاثیر دروس عمومی و اختصاصی در زیرگروه یک گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی

توسط بنی هاشمی

دروس  عمومی

ادبیات :25 سوال با ضریب 4 و نمره خام 100

عربی : 25 سوال با ضریب 2 و نمره خام 50

معارف اسلامی : 25 سوال با ضریب 3 و نمره خام 75

زبان خارجه : 25 سوال با ضریب 2 و نمره خام 50

 کل نمره خام دروس عمومی در زیرگروه یک 275

 دروس اختصاصی

ریاضی : 55 سوال با ضریب 4  و ضریب کلی 12و نمره خام 660

فیزیک: 45 سوال با ضریب 3 وضریب کلی 9و نمره خام 405

شیمی: 35 سوال با ضریب 2 وضریب کلی6 و نمره خام 210

 کل نمره خام دروس اختصاصی در زیرگروه یک 1275

 

* با توجه به موارد بالا اهمیت دروس ریاضی و فیزیک در زیر گروه 1 بسیار مهم می باشد

چگونگی تاثیر دروس عمومی و اختصاصی در زیرگروه یک گروه آزمایشی علوم تجربی

دروس  عمومی

ادبیات :25 سوال با ضریب 4 و نمره خام 100

عربی : 25 سوال با ضریب 2 و نمره خام 50

معارف اسلامی : 25 سوال با ضریب 3 و نمره خام 75

زبان خارجه : 25 سوال با ضریب 2 و نمره خام 50

 کل نمره خام دروس عمومی در زیرگروه یک 275

 دروس اختصاصی

زمین شناسی :25 سوال با ضریب 0 و نمره خام 0

ریاضی : 30 سوال با ضریب 2  و ضریب کلی 6و نمره خام 180

زیست شناسی : 50 سوال با ضریب 4 و ضریب کلی 12 و نمره خام 600

فیزیک: 30 سوال با ضریب 2 وضریب کلی6 و نمره خام 180

شیمی: 35 سوال با ضریب 3 وضریب کلی9 و نمره خام 315

 کل نمره خام دروس اختصاصی در زیرگروه یک 1275

 * با توجه به موارد بالا اهمیت دروس زیست شناسی و شیمی در زیر گروه 1 بسیار مهم می باشد

منبع : فرشته ی دانش و خرد



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 314
بازدید کل : 143545
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 235
تعداد آنلاین : 1


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

این سایت را حمایت می کنم
.تبادل لینک اتوماتیک گوگل خان.



کد پیغام خوش آمدگویی


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 58
:: کل نظرات : 235

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 30

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 40
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 40
:: بازدید ماه : 314
:: بازدید سال : 816
:: بازدید کلی : 143545